iDEAL integreert gespreid betalen met iDEAL in3

AMSTERDAM, 4 april 2024 – Betaaloplossing iDEAL biedt vanaf vandaag ook iDEAL in3 aan, een betaaloptie waarbij consumenten online aankopen in drie termijnen gespreid betalen. Het verdienmodel van iDEAL in3 draait om een vast bedrag per transactie en niet op een zo hoog mogelijk percentage niet-betalende klanten.

iDEAL en het Eindhovense FinTech-bedrijf in3 integreren hun betaaloplossingen na een succesvolle pilotfase waarin getest is hoe Nederlandse consumenten en verkopers deze nieuwe betaaloptie, iDEAL in3, ontvangen en gebruiken. Met iDEAL in3 kunnen consumenten online aankopen in drie termijnen betalen. De consument rekent één derde deel van het aankoopbedrag direct af bij aankoop en de overige twee delen binnen respectievelijk 30 en 60 dagen. Voor het gebruik van deze betaalmethode betaalt de consument géén kosten. Ook is de consument geen rente verschuldigd over een openstaand bedrag. 

Baat bij betalende klanten
In de wereld van achteraf betalen werkt iDEAL in3 met een anders dan bekend businessmodel. Hans Langenhuizen, CEO bij in3: “We hebben geen baat bij consumenten die hun rekening laten liggen of niet kunnen betalen, maar juist bij betalende klanten. Wij verdienen geen geld door oplopende incassokosten of rente op een openstaand bedrag. Wij rekenen een vast bedrag per transactie aan de webwinkel en zij profiteren van een hogere conversie. Verder is er geen verdienmodel. Sterker nog, een hoger percentage niet-betalende gebruikers kost onze organisatie geld." 

Veranderend betaalgedrag 
Amos Kater, Chief Product Officer bij Currence iDEAL: “iDEAL breidt uit om in te spelen op de veranderingen in de manier waarop consumenten shoppen en betalen. Mensen kiezen steeds meer voor gemak en vinden flexibiliteit in het betaalmoment steeds belangrijker. Met iDEAL in3 bieden we gebruikers een verantwoorde en gebruiksvriendelijke manier van gespreid betalen aan. Het eerste deel van het aankoopbedrag wordt direct betaald, de rest volgt later. Met name de transparantie die in3 biedt, dat gebruikers achttien jaar of ouder moeten zijn én het voorkomen van overkreditering zijn voor ons belangrijke redenen om met in3 als partner deze oplossing aan te bieden.”

Zo werkt iDEAL in3

  1. De klant kiest voor gespreid betalen via de iDEAL in3-betaaloptie. Als de gegevens in de check-out compleet zijn, toetst in3 in een split second de kredietwaardigheid van de klant.
  2. Bij goedkeuring betalen klanten direct de eerste termijn met iDEAL. Bij een geslaagde betaling wordt de order direct uitgeleverd.
  3. Na de eerste betaling ontvangt de klant een e-mail met de betaalgegevens van de tweede en derde termijn. 30 dagen na deze eerste betaling voldoen klanten de tweede termijn en na 60 dagen wordt de laatste termijn voldaan.
     

Over de pilot
Gedurende de pilot zijn 3968 transacties gedaan. De webwinkels die verbonden waren aan de pilot, blijven draaien met iDEAL in3, waardoor het aantal reeds is doorgegroeid naar een totaal van 7198 transacties Via Trustpilot wordt iDEAL in3 als “uitstekend” beoordeeld. Het krijgt een TrustScore van 4,8 op een schaal van vijf, aan de hand van 239 reviews.