iDEAL voor Organisaties
Met iDEAL kunt u als bedrijf uw klanten veilig en gemakkelijk online laten betalen. Uw klant betaalt direct vanaf zijn bankrekening via zijn vertrouwde bankomgeving, snel en veilig. U ontvangt direct een betaalbevestiging.
Hoe kan ik iDEAL implementeren?
Om iDEAL aan te bieden moet u een iDEAL-overeenkomst afsluiten met een van de deelnemende contractpartijen. Zij bieden verschillende (technische) mogelijkheden om iDEAL te implementeren.
Veelgestelde vragen
Wat zijn de kosten voor het aanbieden van iDEAL?
Om iDEAL te kunnen aanbieden aan uw klanten, dient u een contract af te sluiten met een iDEAL Partner (Acquirer of CPSP). De kosten voor iDEAL verschillen per Partner waarmee u een iDEAL overeenkomst afsluit. Vaak worden er kosten per transactie gerekend en soms ook periodieke abonnementskosten. Door het raadplegen van de websites van deze Partners kunt u over het algemeen goed beoordelen welke partner het beste bij uw situatie past.
Wat moet ik doen om iDEAL QR als betaalmethode aan mijn klanten te kunnen aanbieden?
Wilt u iDEAL QR gaan gebruiken dan kunt u een overeenkomst afsluiten met een van de deelnemende Partners.
Voor meer informatie over de mogelijkheden om iDEAL QR aan uw klanten aan te bieden, adviseren wij u contact op te nemen met een van de Partners die iDEAL QR aanbieden aan ondernemers en organisaties.
Staat uw CPSP er niet bij? Neem dan contact op met Currence via ideal@currence.nl, er sluiten nog steeds partijen aan.
Kan ik een melding op mijn website plaatsen als een van de iDEAL-partners problemen heeft met het verwerken van iDEAL-betalingen?
U kunt inderdaad een melding op uw website tonen. U kunt deze informatie desgewenst via een beveiligde website ontvangen. De informatie wordt in XML-berichten naar de door u opgegeven omgeving gepusht. U kunt hiermee alvast rekening houden in de opbouw van uw betaalpagina. Als een specifieke Acquirer (zakelijke dienstverlener van een ondernemer) of Issuer (consumentenbank) niet beschikbaar is, kunt u dit eventueel melden op uw betaalpagina.
Om deze beschikbaarheidsinformatie te ontvangen kunt u zich hier registreren.
Hoe kan ik iDEAL als betaalink aanbieden?
De iDEAL-betaallink werkt als een toevoeging op uw iDEAL aansluiting bij uw huidige iDEAL aanbieder. U dient dus een iDEAL contract en aansluiting te hebben om iDEAL-betaallinks te kunnen aanbieden.
Het implementeren van een betaallink kan op veel verschillende manieren. U kunt dit zelf doen, door bijvoorbeeld een link naar uw reeds bestaande webomgeving met iDEAL kassa te maken. Daarnaast bieden veel iDEAL acquirers en (C)PSP’s allerhande faciliteiten en extra services om voor u betaallinks te genereren. Voor meer informatie hierover, neem contact op met uw acquirer of CPSP om meer te weten te komen over hoe u betaallinks kunt aanbieden aan uw klanten.
Welke manier van implementeren u ook kiest, er zijn een aantal regels waaraan u dient te voldoen bij het aanbieden van iDEAL betaallinks. Zie hiervoor de pagina met meer informatie over iDEAL betaallinks.
Mijn bedrijf zamelt geld in voor goede doelen. Mag ik iDEAL inzetten om donaties te ontvangen?
In Nederland zijn er vele goede doelen organisaties. Er zijn partijen die voor deze goede doelen organisaties een online platform aanbieden om donaties in ontvangst te nemen. Collecteert u gelden namens een goed doel en boekt u deze daarna door naar de bij u aangesloten goede doelen organisatie? Conform de nieuwe Europese wetgeving (PSDII) dient uw platform dan geregistreerd te staan als betaaldienstverlener in het register van een Europese toezichthouder (bijv. De Nederlandsche Bank; DNB). Currence merkt u in dit geval aan als CPSP. Uw platform dient in dit geval eerst gecertificeerd te worden door Currence voordat u iDEAL als betaalmiddel op uw platform aanbiedt.